آموزش سئو یکی از مهم ترین بخش های آموزشی وب در چند سال گذشته تبدیل شده است ما سعی کردیم در این آموزش، سئو را برای افراد مبتدی هم قابل فهم کنیم و نکات پایه ای را از صفر شروع می کنیم.

سئو سایت

سئو چیست؟

سئو (search engine optimization) معنی کلمه سئو بهینه سازی موتور جستجو می باشد اما نه خود موتور جستجو بلکه بهینه سازی سایت ما برای موتور جستجو در این آمورش ما موتور جستجو را گوگل در نظر می گیریم چون در کشور ما بیشتر افراد از گوگل استفاده می کنند.

بهینه سازی سایت یعنی اینکه به طور مثال وقتی کلمه آموزش را سرچ می کنیم تعدادی سایت در گوگل نمایش داده می شود اینکه چه سایتی در رتبه یک باشد یا اصلا نباشد به همین بهینه سازی یا سئو بستگی دارد.

تجربه به من ثابت کرده است به دلیل تاثیر مستقیم سئو بر روی فروش سایت صاحبان کسب و کار ها در سئو دست و دلباز هستند و همین موضوع رقابت را افزایش داده است.

اهمیت سئو در چند سال گذشته افزایش یافته است با رشد اینترنت و پیدایش وردپرس که منجر به کاهش هزینه ساخت سایت شد و در نتیجه رشد کسب و کار های آنلاین، به صرفه ترین نحوه فروش جذب مشتری از طریق گوگل است.

شرکت های زیاذی خدمات سئو ارائه می دهند و سئو به یک علم تبدیل شده است و برای یادگیری آن باید علاوه بر تجربه آموزش های لازم را هم پشت سر گذاشت.

آموزش سئو

یادگیری سئو نیاز به صبر بسیار و تست دارد برای رتبه یک در گوگل تلاش و صبر زیادی لازم است ولی بازار کار و همچنین رشد کسب و کار های آنلاین آموزش سئو را مانند دیگر آموزش های وب حائز اهمیت کرده است.

آموزش سئو برای افراد مبتدی سئو بسیار لارم است ولی در مراحل حرفه ای سئو بعضا هر سئو کار یک روش خاصی خود که در چارچوب سئو است را در پیش می گیرد در کل تمامی قوانین در سئو یکی است ولی از راه های مختلف پیاده سازی می شوند.

مهمترین ویژگی یک متخصص سئو

گوگل الگوریتم های خود را آپدیت می کند تا سایت ها را بر اساس شایستگی در رتیه های بالا بیاورد بر همین اساس مهم ترین ویژگی یک متخصص سئو باید اشتیاق یادگیری و تست باشد.

 

روش های سئو چیست؟

سه روش سئو داریم :

  1. کلاه سفید
  2. کلاه سیاه
  3. کلاه خاکستری

سئو کلاه سفید: یعنی بر طبق قوانین گوگل سئو سایت را انجام دهیم بیشتر سئو کلاه سفید بر پایه محتوای خوب و ورودی طبیعی و لینک سازی طبیعی است.

سئو کلاه خاکستری: این یک روش رایج تر در وبسایت های ایران است در کنار قوانین گوگل یک مواردی سر گوگل کلاه می گذارند.

سئو کلاه سیاه: فقط با استفاده روش های که گوگل را دور می زند سئو را انجام می دهند من به هیچ وجه این روش را توصیه نمی کنم بلاخره در یک جا گوگل تشخیص میده و از نتایج صفحات خوب فاصله می گیرید.

چند اصطلاح سئو

اصطلاحات سئو تعداد زیادی هستند ما در این آموزش به چتد اصطلاح رایج اشاره می کنیم که بهتر است از قبل با این اصطلاحات آشنا باشید.

SERP یا (Search Engine Result Page) به معنی صفحه نتایج موتور جستجو که منظور همان صفحه ای که گوگل در هنگام سرچ نتایج را به ما نشان می دهد.

سئو خارجی (Off-Page SEO)

مجموعه کارهایی که برای سایت خود در بیرون سایت انجام می دهیم سئو خارجی می گوییم به طور مثال فعالیت در شبکه های اجتماعی، فعالیت در وبلاگ ها و رپورتاژ های آگهی است در ادامه رپورتاژ هم بررسی می کنیم.

سئو داخلی (On-Page SEO)

سئو داخلی شامل محتوا، لینک های داخلی بهینه سازی عکس ها و تگ های متا، تایتل ها و متا دیسکریپشن و سایت مپ است سئو داخلی یک مرحله قبل از سئو خارجی است یعنی ابتدا در سئو داخلی مراحل بهینه سازی را شروع کنید.

سئو تکنیکال (Techniacal SEO)  

سئو تکنیکال شامل ساختار کد های سایت مثل css وسرعت سایت است که متخصص سئو باید با رصد این موارد به برنامه نویس موارد اصلاحات را اعلام کند.

سرچ کنسول

سرچ کنسول یک ابزار گوگل برای نمایش کلمات کلیدی سایت در SERP گوگل است که تعداد کلیک شما از گوگل را نشان می دهد.

سئو

آموزش سئو را از کجا شروع کنیم؟

ابتدایی ترین کار در هر کاری استراتژی است با توجه به بودجه، زمان و سختی کلمه یا حوزه کار باید استراتژی خود را انتخاب کنید مثلا در حوزه آموزش سئو ما می خواهیم کار کنیم ابتدا بودجه را در نظر می گیریم آیا این کلمه با توجه به تازه کار بودن سایت ما عقلانی است؟

جواب خیر است پس سراغ کیورد گپ ها می رویم کیبورد گپ به کلمه هایی میگویند که رقبا به این کلمات توجه کمتری دارند و بدست آوردن جایگاه در این کلمات راحت تر است مثلا “آموزش سئو مبتدی ” این کلمه نسبت به “آموزش سئو” راحت تر است و سرچ خوبی هم دارد.

یک چک لیست آماده کنید و بعد از نوشتن استراتژی نسبت به انجام استراتژی در چک لیست اقدام نمایید.

سئو تکنیکال سایت را بررسی کنید برای این کار ابزار بسیاری موجود است برای سرعت سایت از gtmetrix استفاده کنید و برای چک هاست از سرچ کنسول در قدم بعدی به کلمه مورد نظر را سرچ کنید به تایتل و متا دیسکریپشن رقبا دقت کنید برای صفحات سابت متا و تایتل جذاب و سئو شده بنویسید یعنی کلمه های مثل “حرفه ای “یا” 15 مورد حرفه ای” یا” + فیلم ” یا در تایتل به کار ببرید تا کاربر را به سمت سایت خود بکشانید.

محتوا یکی از مهم ترین دلایل رتبه در گوگل است گوگل با استفاده از ابزار های هوش مصنوعی خود کاملا به کیفیت محتوا پی می برد یک محتوای با کیفیت محتوایی است که هم  نکات سئو را رعایت کند و هم عمق خوبی داشته باشد.

لینک های داخلی صفحات از مهم ترین عوامل سئو هستند که با انکرتکست (در ادامه توضیح می دهیم) مناسب به صفحات دیگر متصل شوند لینک ها به طور کلی چه داخلی چه خارجی اعتبار صفحات را به یکدیگر منتقل می کنند.

وقتی لینک های داخلی را به صورت یک نقشه به صفحات هدف معطوف کردیم نیاز به اعتبار بیشتر داریم که نیاز است از صفحات خارجی استفاده کنیم رپورتاژ آگهی یکی از راه ها است و یا با استقاده از بک لینک های طبیعی مثل شبکه اجتماعی اعتبار دامنه و صفحه مورد نظر را بالا ببریم.

انکر تکست (Anchor Text)  چیست؟

کلمه ای که حاوی لینک باشد را انکرتکست می گویند مثلا لینک صفحه اصلی هدر سایت کلمه صفحه اصلی انکرتکست لینک دامنه ما است کلمه کلیدی تفاوت کلمه کلیدی به کلمه ای به کلمه ای که محتوا در آن کلمه خلاصه می شود و ترافیک اصلیSERP  در آن کلمه است را کلمه کلیدی می گویند مثلا در این آموزش کلمه کلیدی آموزش سئو است.

انواع انکر تکست در و کاربرد آن ها سئو

  • کلمه کلیدی بلند (long tail): اصولا کلمه های بلند کار راحت تری نسبت به کلمات کوتاه دارند برای مثال خرید گوشی سامسونگ A70

 

  • کلمه کلیدی متوسط (mid tail) : کلمه کلیدی متوسط همان طور که از اسمش پیداست در رقابت و سختی در میانه قرار دارد مثلا خرید گوشی سامسونگ

 

  • کلمه کلیدی کوتاه (short tail) : سخت ترین نوع کلمه در سئو کلمه کوتاه است چون هر چه کلمه کوتاه تر سرچ آن کلمه بشتر می شود و رقابت هم برای رتیه در سرپ بیشتر می شود مثلا خرید گوشی

 

یکی از مهمترین تکنیک های سئو کلمات در همین خط گقته می شود که می توان چندین ساعت در مورد این مبحث صحبت کرد برای داشتن یک کلمه کلیدی کوتاه در SERP باید از کلمات کلیدی بلند شروع کرد در آینده یک آموزش سئو پروژه محور در این مورد ارائه می دهیم ولی با همین نکته که در خط بالا گفته شد می توانید پیشرفت بسیاری در سایت خود داشته باشید

 

مراحل انجام سئو

  1. تعیین استراتژی سئو: در هر پروژه سئو مهم ترین بخش استراتژی است اگر در ابتدای پروژه یک استراتژی مشخص داشته باشیم در ادامه گام به گام به سمت رتبه های بهتر حرکت کنیم.حالا استراتژی سئو چیست؟ استراتژی شامل تعیین بودجه اجرایی، شناسایی رقبا و تحلیل آن ها برای رقابت، تعیین بودجه جهت لینک های ورودی، بهینه سازی کد های سایت، محتوا نویسی و ابزار های لازم سئو در آن پروژه است.از دیگر موارد مهم استراتژی تقویم محتوایی است که برای نشر محتوا در نظر گرفته می شود.
  2. تحقیق کلمه کلیدی: ابزار های زیادی در سئو برای تحقیق کلمه کلیدی موجود است اگر ابتدای کار سئو هستید م به قول معروف مبتدی هستید از گوگل استفاده کنید کلمه را سرچ کنید کلمه های پیشنهادی گوگل را استخراج کنید در غیر اینصورت از Kwfinder و Google Keyword Planner و Keyword Tool و  الکسا برای تحلیل کلمه های رقبا استفاده کنید تحقیق کلمه های کلیدی بحث بسیار مهمی در سئو است و نیار به یک آموزش جامع دارد در آینده این آموزش را در بروز آموز منتشر می کنیم.
  3. سئو تکنیکال: تکنیکال همانطور که در بالاتر هم گفته شد سئو تکنیکال شامل مجموعه از اقدامات جهت بهینه سازی سایت است که از جمله مهم ترین آن افزایش سرعت سایت که می توان با بهینه سازی عکس ها و کد شروع کرد و اگر لازم شد به سراغ  بهبود سرویس هاست رفت.بهینه سازی کد ها نیاز به دانش برنامه نویسی دارد و در سایت های وردپرس با کمک افزونه های بهینه سازی عملیات بهینه سازی کد های CSS و Html را انجام داد و برای افزایش سرعت اندکس سایت مپ ایجاد کنید یکی از بهترین روش ها برای فهمیدن مشکل سایت استفاده از google insight است و همچنین Robot.txt و سایت مپ که باعث سریع تر شدن ایندکس صفحات و تفکیک صفحات می شود.
  4. سئو داخلی: سئو داخلی شامل موارد زیادی است یکی از موضوعات اساسی شناخت صفحات با لینک سازی داخلی است به طور مثال ما در بروز آموز برای شناخت صفحه ای آموزش سئو در صفحات دیگر بروزآموز لینک دهی کردیم تا گوگل موقع خزش صفحات با انکرتکست مناسب به صفحات ما هدف منتقل شود. سئو داخلی به مسائلی مانند کنیبالیزیشن یا خودخواری صفحات هم مربوط می شود که یک مسئله مهم است و در یک مقاله دیگر باید توضیح داده شود.
  5. سئو خارجی : لینک سازی خارجی یک ابزار مهم در سئو است تا گوگل اهمیت سایت ما را با سایت هایی که به آن لینک دهی کردند در نظر می گیرید به طور معمول که سئو کلاه سفید انجام دهید و در ابتدای راه گوگل مبنا بر این بوده که شکا یک مطلب مفید در سایت منتشر می کردید و سایت های دیگر از مطلب استفاده می کردند و سایت شما را به عنوان مرجع قرار می دادند و گوگل رتبه بالایی به عنوان مرجع به سایت شما اهدا می کرد اما امروزه باید لینک را خریداری کنید که به عنوان رپورتاژ در سایت های خبری معتبر به فروش می رسد و یا در سایت ها و وبلاگ های خود لینک سازی کنید یا در شبکه خصوصی خود که به PBN است لینک سازی کنید که بسیار خطرناک است و ما آن را توصیه نمی کنیم چون نیاز به تست و تجربه اساسی در زمینه لینک سازی است.

آموزش سئو محتوا

  • کلمات کلیدی در عنوان ها

کلمات کلیدی نقش بسیار مهمی در سئو دارند و باید با ابزار های که در بالاتر گفته ایم کلمات کلیدی را استخراج کرد کروالر گوگل به تایتل و متادیسکریپشن توجهی بسیار بالایی دارد و همچنین تیتر 1 و تیتر 2 و تیتر 3 (h1 h2 h3) کلمات کلیدی باید به طور کاملا طبیعی و در قالب جمله در این عناوین قرار بگیرند.

تکرار کلمات کلیدی نباید از بیشتر از 3 درصد در کل متن باشد در آپدیت های گذشته گوگل فهم گوگل از زبان پارسی افزایش یافته و محتوای مفهومی و عمیق برای گوگل مهمتر از تکرار کلمات کلیدی است.

  • کلمه کلیدی در URL

URl فارسی یا انگلیسی سوال بسیاری از افراد است بر اساس تجربه شخصی بنده هر دو برای گوگل قابل فهم هستند و تفاوت زیادی قائل نیست ولی اگر سایت برندی دارید به نظر من استفاده از URl انگلیسی یهتر است.

  • لزوم استفاده از عکس و ویدئو

آپدیت های گدشته بر لزوم استفاده از عکس و ویدئو تاکید دارد و محتواهایی که در متن خود عکس و ویدئو های بیشتر و شخصی سازی شده دارند در اولویت گوگل هستند.

 

آموزش سئو محتوایی

 

الگوریتم های مهم در آموزش سئو

سیستم سرچ گوگل یک ابزار سرچ در صفحات وب است که در سال های اخیر الگوریتم های گوناگونی به سیستم خود اضافه کرده است که باعث کارایی بهتر و تقلب وبسایت ها از قوانین گوگل را دشوار تر کند در ادامه به معرفی تعدادی از الگوریتم های معروف که در آموزش سئو مهم هستند می پردازیم.

  • الگوریتم پاندا: الگوریتم پاندا در سال 2011 برای شناخت محتوای کپی شده روی کار آمد الگوریتم پاندا تا قبل از سال 2021 درک خوبی از زبان فارسی نداشت اما در اوایل 2022 درک بهتری از زبان فارسی پیدا کرد.
  • الگوریتم پنگوئن : الگوریتمی برای درک بک لینک ها به سایت و طی آپدیت ها در سال های اخیر لینک ها تقلبی را به خوبی تشخیص داده و از سئو کلاه سیاه را حد زیادی جلوگیری می کند.
  • الگوریتم مرغ مگس خوار:کیفیت محتوا را کنترل می کند و دیگر استفاده زیاد از کلمه کلیدی منجر به رتبه گرفتن در گوگل نمی شود این الگوریتم باعث افزایش کیفیت محتوا و اهمیت محتوت در سئو شد.

 

الگوریتم پاندا در سئو

سرفصل های آموزش سئو مبتدی ها

  • سئو محتوایی

درک محتوا در سئو برای مبتدیان بسیار مهم است توصیه می شود سئو کار های تازه کار برای درک بهتر محتوا مقالات صفحات برتر گوگل با سختی بالا را در وب فارسی مطالعه کنند و به نوشتار تیتر بندی جزئیات توجه فرمایند.

آپدیت های اخیر میزان تاثیر ویدئو و پادکست و عکس را بسیار بالا برده است.

  • سئو تکنبکال

اصلاح کد های سایت در جهت بهبود کراول صفحات و افزایش سرعت صفخات که از معیار های مهم گوگل است.

  • لینک های داخلی 

ارتباط صحیح بین صفحات یکی از مهم ترین موارد لینک های داخلی است انکرتکست مناسب به صفخات داخلی از صفخه های دیگر سایت یکی از مواردی است که باید رعایت شود.

  • سئو حارجی 

لینک های خارجی یکی از معیار های مهم الگوریتم های گوگل است که رپورتاژ هم جرو لینک های خارجی به حساب می آید.

رپورتاژ چیست؟

رپورتاژ آگهی ابزاری برای معرفی محصولات یا خدمات … که به صورت یک متن در یک سایت خبری منتشر می شود ولی در سئو از رپورتاژ آگهی بیشتر برای استفاده از قدرت بک لینک سایت حبری استفاده می شود.

نگارش رپورتاژ و لینک های خروجی از مهمترین مسائل رپورتاژ است اما سایت انتشار دهتده رپورتاژ هم خیلی مهم است از لحاظ فدرت دامنه و ارتباط موضوعی سایت با سایت هدف نیز بسیار مهم است.

آموزش ارز دیجیتال

برترین موتورهای جستجو
اگر به همه دوره‌های آموزش سئو مبتدی و حرفه ای نگاه کنید، می‌بنید که همگی در حول محور موتور جستجوی گوگل می‌چرخند؛ دلیل آن هم این است که امروزه بیش از 90 درصد سرچ‌های دنیا در داخل موتور جستجو گوگل انجام می‌شود و برای همین بهتر است که وقت خودتان را در موتورهای جستجو دیگری به مانند یاندکس، بینگ، داک داک گو و … هدر ندهید.

البته به غیر از گوگل، موتور جستجو بینگ نیز دارای کاربران زیادی است؛ در ادامه قصد داریم تا شما را با موتورهای جستجو گوگل و بینگ آشنا کنیم…

موتور جستجوی گوگل
موتور جستجوی گوگل – آموزش سئو مبتدی
موتور جستجوی گوگل – آموزش سئو مقدماتی
فکر نمی‌کنم که موتور جستجوی گوگل نیاز به معرفی داشته باشد؛ برترین و بهترین موتور جستجوی جهان که هیچ رقیبی را در جلوی خودش نمی‌بیند و همه رقبایش با فاصله بسیار زیادی، در پشت سرش قرار دارند.

همانطور که در بالا هم گفتیم، در تمامی دوره‌های آموزش سئو، همه اساتید، سئو را با استفاده از گوگل به شما آموزش می‌دهند؛ حتی بسیاری از متخصصان هم فقط سعی می‌کنند تا سایت را برای موتور جستجوی گوگل بهینه کنند.

البته گوگل دارای بهترین فاکتورهای رتبه بندی است؛ به طوریکه که بقیه موتورهای جستجو هم از فاکتورهای گوگل الهام گرفتند؛ یعنی اگر شما سایت خودتان را برای موتور جستجو گوگل بهینه کرده باشید، قطعا برای موتورهای جستجو دیگر هم بهینه می‌شوید.

همانطور که در معرفی موتور جستجوی گوگل هم گفتیم، موتور جستجوی بینگ Bing یکی از رقبای گوگل به شمار می‌رود که فاصله زیادی تا موتور جستجوی گوگل دارد؛ موتور جستجوی بینگ توسط شرکت مایکروسافت عرضه شده که موتور جستجوی پیشفرض مرورگر اینترنت اکسپلور و Edge به شمار می‌رود.

همین موضوع باعث شده تا تعداد قابل توجهی، بینگ را به عنوان موتور جستجوی مدنظر خودشان برای سرچ انتخاب کنند. دقیقا به دلیل اینکه اکثر متخصصان سئو، گوگل را برای سئو کردن سایتشان در نظر گرفتند، باعث شده تا عرصه رقابت در موتور جستجو بینگ، بسیار آسان‌تر از گوگل شود.

به همین جهت، متخصصان زیادی در کنار گوگل، سایت خودشان را برای موتور جستجو بینگ نیز بهینه کردند. البته بهینه کردن برای موتورهای جستجو، بیشتر از همه بدرد سایت‌های نوپا و ضعیف می‌خورد و از آنجایی که کاربران کمی از موتور جستجو بینگ استفاده می‌کنند، نمی‌تواند گزینه مناسبی برای سایت‌های قدرتمند باشد.

هدف از بهینه سازی سایت چیست؟ چرا باید سایتمان را به رتبه های برتر گوگل بیاوریم؟
رایج‌ترین سوالاتی که درباره آموزش سئو پرسیده می‌شود این است که اصلا چرا باید وقت خودمان را برای آموزش سئو سایت رایگان بگذرانیم و یا اینکه چرا باید هزینه‌های زیادی را برای دوره‌های آموزش 0 تا 100 سئو بپردازیم؟ یا مگر سئو و مراحل بهینه سایت سازی چقدر می‎تواند تاثیرگذار باشد؟ و سوالاتی از این قبیل!

درواقع بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به جای سئو، از مراحل تبلیغ استفاده کنند و با استفاده از تبلیغ، محصولات خودشان را به فروش برسانند. البته درست است که شما با استفاده از تبلیغ می‌توانند به فروش برسید؛ ولی شما باید یک قانون را در کسب و کار به ذهن خودتان بسپارید و آن هم این است که سود بالا در کم کردن هزینه‌های اضافی است!

چون شما با نصف هزینه‌های تبلیغ، می‌توانید سایت خودتان را سئو کنید و بازدیدهای ارگانیک را به دست بیاورید. البته یادتان باشد که اگر شما یک برنامه بلند مدت برای سایت خودتان دارید، باید حتما در کنار سئو از روش‌های تبلیغات هم استفاده کنید؛ ولی در مقایسه تبلیغات و سئو، قطعا می‌توان گفت که سئو گزینه بهتری است.

چون برای مثال فرض کنید که بنر سایت شما به مدت یک ماه در یکی از سایت‌ها وجود دارد؛ خوب بعد از یک ماه چطور؟ شما دوباره و مجددا باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید تا دوباره اشتراک تبلیغاتی شما در آن سایت، به مدت یک ماه دیگر تمدید شود و این روند برای همیشه ادامه دارد.

ولی در صورت استفاده از سئو، شما می‌توانید با هزینه‌های کمتر، سایت خودتان را به رتبه‌های بالاتر گوگل برسانید که درنتیجه با افزایش بازدید و افزایش فروش همراه می‌شوید. اگر می‌خواهید بدانید که سئو می‌تواند چه مقدار سودی را به کسب و کار شما ارسال کند، بهتر است که مثالی که در بالاتر زدیم را مطالعه کنید.

بهترین روش برای یادگیری و اجرای سئو چیست؟
سئو را از کجا شروع کنیم؟ این سوال یکی دیگر از رایج‌ترین سوالات مربوط به آموزش سئو است.

در ابتدا پیشنهاد می‌شود که دوره‌های یادگیری سئو مقدماتی را دنبال کنید که برای شروع هم می‌توانید از منابع رایگان به مانند آموزش سئو رایگان که در سطح اینترنت وجود دارد استفاده کنید. سعی کنید که به خوبی با اصطلاحات و کلیت سئو آشنا شوید.

معمولا در دوره‌های میندی ، یک بخشی را هم برای طراحی سایت در نظر می‌گیرند و مراحل طراحی سایت بدون کدنویسی را به شما آموزش می‌دهند؛ سعی کنید که حتما یک سایتی را برای خودتان طراحی کنید و تمامی آموزش‌هایی که چه در دوره‌های مقدماتی و چه در دوره‌های پیشرفته به شما گفته می‌شود را به طور عملی، انجام دهید تا به خوبی بتوانید آنها را درک کنید.

حالا بعد از اینکه دوره‌های مقدماتی را گذراندید، سعی کنید که یک دوره خوب و جامع آموزش سئو حرفه ای را خریداری کنید و به مانند دوره‌های مقدماتی، همه قسمت‌های آنها را مشاهده کنید و تمامی مراحل را به صورت عملی و در سایت تستی که برای خودتان راه اندازی کردید، پیاده سازی کنید.

یادتان باشد که مراحل یادگیری سئو را نباید زیاد طول بدهید و سعی کنید که حداکثر سعی و تلاش خودتان را انجام دهید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، آموزش‌های مقدماتی و حرفه ای سئو را تمام کنید.

حالا بعد از گذراندن دوره‌های مقدماتی و حرفه ای، باید دست به کار شده و یک دوره کارآموزی را بگذرانید. در دوره‌های کارآموزی، شما خودتان می‌توانید به کمک پروژه‌هایی که به واسطه شرکت سئو و طراحی